اهمیت حمام سم

حمام سم

باید ۳ تا ۴ مرتبه در هفته استفاده شود. عواملی که تعیین می کنند چند روز در هفته باید از حمام سم استفاده شود، بهداشت پاها و دست ها است. به این ترتیب گاوهایی که آلوده تر هستند، به روزهای بیشتری نیاز دارند تا از حمام سم استفاده کنند.

 

Related image

۱ – حمام سم را در مکانی قرار دهید که گاوها به طور منظم از آنجا عبور می کنند. در روزهایی که از حمام سم استفاده نمی شود، اطمینان حاصل کنید که تمام گاوها توانایی عبور از حمام سم را به طور دائمی داشته باشند.

۲ – گاوها باید بعد از عبور از حمام سم وارد یک محیط تمیز و خشک شوند.

۳ – بعد از عبور ۱۵۰ تا ۲۰۰ گاو، محلول ضد عفونی کننده درون حمام سم باید تعویض گردد. این مورد ممکن است متغیر باشد که به میزان تمیزی گاوها، استفاده از حوضچه قبل از حمام سم (حمام اولیه)، تاثیر محلول ضدعفونی کننده و غلظت مواد شیمیایی و همچنین شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

۴ – حمام سم را با محلول ضدعفونی کننده تازه در زمانهای متناوب پر کنید تا این اطمینان حاصل شود که هر گروه از گاوها به محلول تازه دسترسی داشته باشند.

۵ – قبل از استفاده از محلول جدید، حمام سم را به طور کامل خالی کنید و با آب بشوئید.

۶ – رکوردهای مربوط به سلامت سم را برای ارزیابی تاثیر حمام سم بررسی کنید.

۷ – برای اینکه حمام سم تاثیر داشته باشد، بسیار مهم است که میزان صحیح محلول ضدعفونی کننده به حمام سم اضافه شود. در مناطق خشک ممکن است تبخیر باعث تغلیظ مواد فعال محلول گردد.

 

Related image

 

حمام سم
استفاده از حمام های سم برای کنترل بیماری های عفونی سم در صنعت گاوشیری در آمریکای شمالی و دیگر نقاط دنیا متداول است. در مطالعه ای جدید در ویسکانسین دامداران اکثرا از یک برنامه ی منظم حمام سم استفاده کرده و استفاده ی مکرر از این برنامه ها مشخصه ی یک دامداری با سیستم فری استال و میزان تولید بالا و لنگش پایین است. مفید بودن حمام سم مورد تایید همه ی پژوهشگران نیست زیرا بعضی از آن ها معتقدند استفاده از حمام سم با افزایش مشکلات مربوط به لنگش مرتبط است.
استفاده از حمام سم هزینه زیادی دارد ولی در ازای هزینه هایی که برای درمان لنگش و یا بعضا حذف گاو از گله می شود، میتواند منطقی و مقرون به صرفه باشد.

 

با وقت کافی گذاشتن برای نمره دادن به حرکت گاوها و تلیسه ها، بازنگری فرمول جیره زمستانی و اصلاح محیط زیست گاوها؛ می‌توانید تأثیر عمده‌ای روی سطح لنگش در دامداری بگذارید.

مهمترین عوامل و تکنیک‌های پیشگیری از لنگش:

  1.  استفاده از حمام سم با سولفات روی ۱۰% یا فرمالین ۵% تا قبل از حضور دامپزشک برای درمان اصولی مبتلایان به گندیدگی سم
  2.  استفاده هر ماه از حمام سم برای کلیه دام‌های بالغ یا نابالغ (پس از حمام سم تا زمان خشک شدن، باید روی سطح خشک راه بروند)
  3.  در بهترین شرایط برای حفظ سلامت سم‌ها؛ گاوها ۱۲ ساعت در حالت خوابیده (نشسته) باشند.
  4.  دو بار سم چینی در سال یکی موقع خشک کردن دام و دیگری ۱۵۰-۸۰ روز بعد از زایش
  5.  تغذیه از علوفه تازه (بدلیل سرشار بودن از مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها)
  6.  پرهیز از تغییر شدید و ناگهانی در جیره خوراکی (بویژه جیره زمستانی)
  7.  بازبینی و نمره‌دهی به تک تک دام‌ها بصورت دوره‌ای در زمان مشخص
  8.  رعایت بهداشت جایگاه دام (بویژه از نظر رطوبت و باقیمانده فضولات)
  9.  پاشیدن آهک ساختمانی در کنار آخور، آبشخور و ورودی طویله‌ها
  10.  بررسی و علت‌یابی کوچکترین تغییر در رفتار حرکتی دام
  11.  تعبیه امکانت رفاهی برای دام

 

کلمات کلیدی : گاوگاو شیرینظافتشستشوشستشوی گاوحمام سمبهداشت دست ها و پاهابهداشت سمنکات مهم حمام سمضرورت حمام سم مهمترین عوامل پیشگیری از لنگش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *