تنش حرارتی درگوساله

 

Related image

چرا وقتی حرف از تنش گرمایی می شود بیشتر در مورد گاو شیری صحبت می شود؟

این در حالی است که گوساله های جوان نیز بشدت به تنش گرمایی حساسند.

به دلیل کاهش فوری تولید شیر اکثر تولیدکنندگان تمایل دارند تا بیشتر تلاش شان را بر روی کاهش گرما بر روی گاوهای شیری شان متمرکز کنند. اغلب، گوساله ها در این باره فراموش می شوند زیرا پاسخ های تولیدی کمتر آشکار می شوند.

هرچند گوساله های تحت تنش حرارتی به زندگی ادامه می دهند، اما رشد و تولید در مقایسه با گوساله های بدون تنش حرارتی کاهش خواهد یافت.

Related image

⏺ تغذیه

در طول تنش حرارتی گوساله ها باید انرژی بیشتری جهت تنظیم دمای مرکزی بدن شان مصرف کنند، که برای این کار نیاز دارند تا مواد مغذی بیشتری برای تامین نیازشان مصرف کنند. پژوهش انجام شده بوسیله شرکت provimi نشان داد که گوساله هایی که تحت تنش قرار می گیرند، ماده خشک مصرفی را کاهش می دهند، بنابراین میانگین افزایش وزن روزانه کاهش می یابد.

در طول ماه های زمستان گوساله ها برای احتیاجات انرژی اضافی جهت تنظیم کردن دمای بدن از طریق مصرف استارتر بیشتر جبران خواهند کرد، اما در ماه های تابستان گوساله ها استارتر بیشتر مصرف نخواهند کرد، هرچند احتیاجات انرژی نگهداری شان به واسطه تنش حرارتی افزایش یافته است.

⬅️ یک راه برای افزایش مصرف انرژی گوساله

افزایش دادن غلظت انرژی جیره است، بنابراین گوساله می تواند انرژی بیشتری کسب کند اما همان مقدار بخورد. این امر اغلب بوسیله اضافه کردن چربی به دلیل غلظت انرژی بالاش حاصل می شود. همچنین مطابق با یک مطالعه انجام شده در دانشگاه لویزیانا نشان داده شد که چربی تولید گرمای متابولیکی به ازای هر واحد انرژی تغذیه شده را کاهش داد، اما نیاز به توجه دقیق دارد تا چربی خیلی زیاد اضافه نشود چون ممکن است تخمیر شکمبه ایی را تخریب کند.

 

Image result for ‫عکس در مورد تنش حرارتی در گوساله‬‎

⬅️ یکی دیگر از راهبردها برای افزایش مقدار انرژی مصرف شده بوسیله گوساله ها در طول تنش حرارتی، تغذیه جایگزین شیر بیشتر است.

مطالعات نشان داد موقعی که گوساله های تحت تنش با جایگزین شیر بیشتر تغذیه شدند میانگین افزایش وزن روزانه و عرض hip افزایش یافت.

⬅️ همچنین عرضه استارتر و آب تازه بی نهایت در طول ماه های تابستان مهم است و باید به صورت آزاد داده شوند.

هر چند اکثر گوساله ها مصرف استارترشان را در طول تنش حرارتی افزایش نخواهند داد، اما مهم است تا استارتر تازه برای تشویق کردن آن ها برای خوردن فراهم کنید، تا حدی که آن ها بتوانند بهتر نیازهای افزایش یافته انرژی شان را بواسطه تنش حرارتی تامین کنند. برای اجتناب گوساله ها از دهیدراته شدن آب مهم است و در طی تنش حرارتی مصرف آب افزایش خواهد یافت که ممکن است نیاز به پر کردن چندین بار ظرف های آب در روز یا اضافه کردن یک ظرف آب اضافی یا بزرگ تر در مواقع تنش حرارتی باشد.

 

⏺ مدیریت

همان طور که درجه حرارت افزایش می یابد، یافتن راه هایی برای خنک کردن محیط گوساله جهت کاهش دادن تنش حرارتی در گوساله اهمیت دارد. این امر می تواند بوسیله باز کردن درها و تهویه ها به سمت جایگاه انفرادی گوساله ها یا  بالا زدن پنجره پشتی جایگاه و قرار دان یک بلوک آجر در زیر آن برای فراهم کردن جریان هوا بیشتر انجام شود. اگر گوساله ها در یک بهاربند قرار بگیرند مطمئن شوید که دیوارهای جانبی و درب ها باز هستند. همچنین فن ها می توانند برای فراهم کردن جریان هوای بیشتر اضافه شوند.

Related image

⬅️ سایبان یک فاکتور مهم دیگر برای کمک به خنک کردن محیط گوساله است.

مطالعات انجام شده در دانشگاه میسوری و دانشگاه اوبورن در آلاباما دریافتند که قرار دادن سایبان پارچه ایی بالای جایگاه انفرادی درجه حرارت داخل جایگاه ها را تا ۳-۴ درجه فارنهایت کاهش داد. اضافه کردن سطح صیقلی به جایگاه های انفرادی همچنین می تواند درجه حرارت داخل جایگاه ها را کاهش دهد. یک مطالعه دیگر دریافت که درجه حرارت ساختمان گوساله دانی گوساله پوشیده شده با یا یک پرده پلاستیکی روشن قرار گرفته بر روی سایبان پارچه ایی یا یک پرده پلاستیکی بدون سایبان پارچه ایی خنک تر از درجه حرات محیط بیرون بود.

⬅️ همچنین مواد استفاده شده ممکن است تاثیری بر روی درجه حرارت محیط داشته باشد.

برای مثال، نشان داده شده که جایگاه های انفرادی با جنس تخته چند لا درجه حرارت داخلی پایین تری از جایگاه های با جنس پلاستیک پلی اتیلن دارند و بستر غیرآلی از قبیل ماسه در مقایسه با بستر آلی مثل کاه و خاک اره گوساله ها را از طریق جذب کردن و پخش کردن گرمای بدن خنک می کند.

Related image

⏺ یکی دیگر از راهبردها برای کاهش دادن تنش حرارتی گوساله ها کار کردن با گوساله ها در طول زمان های خنک تر روز است.

این شامل خوراک دادن، جابه جایی پن، واکسیناسیون، و شاخ سوزی است. همه این چیزها می تواند دمای هسته مرکزی بدن و تنفس را افزایش دهند، بنابراین انجام دادن هر کدام از این کارها در طول داغ ترین بخش روز اثر تنش حرارتی بر روی گوساله ها را بدتر خواهد کرد.

کاهش دادن تنش حرارتی در گوساله ها از طریق تغذیه و مدیریت برای وضعیت اقتصادی یک گاوداری و رفاه گوساله مهم است. با انجام دادن راهبردهای کاهشی گرما، میانگین افزایش وزن روزانه می تواند افزایش یابد، در حالیکه مرگ و میر می تواند کاهش یابد، که برنامه گوساله مزرعه تان را موفق تر می سازد.

 

کلمات کلیدی : گاو گاو شیریدامگوسالهتنش حرارتیتنش گرماییتنش گرمایی گوسالهتغذیه گوسالهمصرف انرزی گوسالهراههای مناسب برای پیشگیری تنش حرارتی در گوسالهمدیریت گاوداریمدیریت تنش حرارتی گوسالهفاکتورهای مهم مدیریتی برای جلوگیری از تنش گرمایی گوساله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *