پرولاپس یا بیرون زدگی رحم

 

پرولاپس مهبل عارضه خاص نشخوارکنندگان در اواخر آبستنی می باشد ولی گاهی بعد از زایمان نیز دیده می شود.

Image result for ‫عکس در مورد پرولاپس رحمی در گاو‬‎

چند عامل در بوجود آمدن پرولاپس مبهل آن نقش دارد:

  1. ذخیره مقدار زیادی چربی در بافت همبند اطراف مهبل و سست بودن رباطها ممکن است احتمال جا به جا شدن مهبل را بیشتر کند . هر دوی این آثار ممکن است ناشی از حالت عدم تعادل هورمونی باشد که در آن هورمونهای استروژنی بیشتر است.
  2. هرجا که مواد استروژنی در جیره غذایی زیاد باشد(مانند مراتع شبدر – ذرت و جو کپک زده ) اغلب پرولاپس ایجاد می شود.
  3. همچنین تصور می شود داشتن زمینه هورمونی برای ابتلا به پرولاپس مهبل ارثی باشد.
  4. البته عوامل مکانیکی مثل زیاد شدن فشار داخل شکم در اواخر آبستنی و نیروی ثقل (شیبدار بودن کف بستر)، می تواند در اتیولوژی (سبب شناسی) بیماری مهم می باشد.
  5. پرولاپس مهبل در حیوانات چند بار زاییده بیشتر از حیواناتی است که آبستنی اول را می گذرانند.
  6. علت پرولاپس مهبل هر چه که باشد، زایمان یا سقط جنین، عارضه را برطرف می کند.

علائم پرولایس رحمی مبهل در گاو شیری :

بیشتر پرولاپسها در دوماه آخر آبستنی دیده می شود. در ابتدا عبارت است از بیرون زدن لایه مخاطی، بخصوص کف آن قسمت از مهبل که جلوی انتهای خروجی مجرای ادرار قرار گرفته است.

در موارد شدید ممکن است تمام قسمت قدامی مهبل و گردن رحم بیرون بزند . هر چه بیماری در فاصله زمانی بیشتری از زایمان شروع شود، احتمال دارد شدیدتر باشد زیرا پیشرفت آبستنی باعث بدتر شدن عارضه می شود.

در موارد خفیف تر عارضه فقط زمانی ظاهر می شود که گاو ماده خوابیده است و با بلند شدن حیوان، پرولاپس برطرف می شود. اما گرایش به سمت پیشرفت تدریجی پرولاپس وجود دارد و به مرور توده ای بزرگتر بیرون می زند که در حالت ایستاده ناپدید نمی شود .

در این حالت بافت مبتلا با گردش خون ناقص ، مستعد آسیب دیدن و عفونت است.

در ادامه زور زدن حاصل از تحریک باعث افزایش میزان پرولاپس می شود وحلقه تنگی ایجاد می شود. بالاخره تمام مهبل و گردن رحم و حتی راست روده ممکن است بیرون بزند.

ترومبوز، زخم شدن و نکروز عضو بیرون زده همراه با توکسمی (مسمومیت خون ) و زور زدن شدید منجر به بی اشتهایی و تحلیل رفتن سریع حالت عمومی بدن و گاهی مرگ می شود.

پرولاپس مهبل بعد از زایمان ، معمولا در اثر زور زدن شدید ناشی از ضربه دیدن مهبل یا عفونت بدنبال سخت زایی شدید بروز می نماید.

Related image

پرولاپس خفیف در گاو آبستن

اغلب این عارضه به صورت خفیف در گاو آبستن بروز میکند. در این حالت تنها وقتی گاو خوابیده باشد این بیرون زدگی مشخص است اما وقتی حیوان بلند می شود پرولاپس خود به خود برطرف می شود.

با نزدیک شدن به روزهای زایمان این بیرون زدگی بیشتر می شود به گونه ای که حتی وقتی گاو بلند شده و می ایستد باز هم بیرون زدگی مشخص است.

عوارض و خطرات بیرون زدگی رحمی در گاو آبستن:

پرولاپس رحمی در گاوها میتواند عوارض خطرناکی نیز در پی داشته باشد. در این حالت بافت بیرون زده دچار گردش خون ناقص شده و در نتیجه امکان ابتلا به عفونت و آسیب آن زیاد است.

در هنگام زایمان گاو و زور زدن این پرولاپس بیشتر شده و ممکن است تمام مهبل و گردن رحم و حتی راست روده گاو بیرون بزند. این بیرون زدگی میتواند منجر به ترومبوز، زخم شدن و نکروز ناحیه مورد نظر شده و موجب مسمومیت خون در حیوان شود.

عدم درمان این عارضه در نهایت موجب بی اشتهایی شدید و صدمه جدی به وضعیت سلامت عمومی بدن دام و مرگ آن میشود. بیرون زدگی گاه ممکن است در حین زایمان بروز کند که علت آن زور زدن شدید دام و ضربات و فشار بیش از حد بر روی مهبل و یا عفونت ناشی از سخت زایی دام است.

Related image

Related image

درمان پرو لایس رحمی گاو ماده :

ویدیو درمان پرولاپس رحم در گاو ( این ویدیو داری صحنه های چندش آور است )

 

اگر حیوان را فوری درمان نمایند ، اقدامات ساده غالباً موفقیت آمیز می باشد. هدف متوقف کردن فرآیند بوسیله زود جا انداختن و ثابت نگه داشتن قسمت پرولاپس شده است.

بی حسی اپیدورال را برای از بین بردن رفلکس زور زدن حیوان و بی حس کردن ناحیه برای بخیه زدن به کار می برند.

در ابتدا قسمت بیرون زده را می شویند و بایک Lubricant (که بی حس کننده هم باشد) آن را آغشته کرده و به حالت طبیعی بر می گردانند و در نهایت با بخیه در پوست میان دوراه مهبل را ثابت می کنند.

راه دیگراین است که پس از جا انداختن مهبل، دهانه فرج را به هم بدوزند و فقط راه خروج ادرار را باقی بگذارند و در هنگام زایمان گاو بخیه ها را بر می دارند که فرج برای تولد گوساله باز شود.

به طور آلی تولید مثل از حیواناتی که پرولاپس مهبل را نشان داده اند(به علت وجود جنبه های ارثی)، عاقلانه نیست . با انتخاب این سیاست و حذف حیوانات مبتلا از گله ظرف چند سال، دامپروران می توانند تا حد زیادی این عارضه را تحت کنترل در آورند.

کلمات کلیدی : گاوگاو شیریدامگاو مادهگاو آبستنپرولاپسبیرون زدگی رحمزایمانعلائم پرولاپسپرولاپس رحمیمبهلپرولاپس خفیفخطرات پرولاپسدرمان پرولاپس رحمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *