مدیریت کاهش دما در گاو شیری

هنگامیکه دما کاهش پیدا می کند (کاهش زمستانه) بخصوص زمانیکه به صفر درجه سانتی گراد نزدیک می شود، بهتر است در این زمان در مورد اثرات آنچه که در آینده و تولید دام تاثیر گذار است چاره ای اندیشید شود.
گاو هم مانند تمام پستانداران خون گرم است و نیاز به حفظ درجه حرارت مرکزی بدن می باشد.

درجه حرارت مقعدی عادی برای یک گاو در حدود ۳۸ درجه سانتی گراد است.

دمای بهینه:

دمایی که نیاز نیست حیوان برای گرم نگه داشتن خود انرژی صرف کند.

در پایین تر از این محدود دمایی فرآیندهای متابولیکی عادی جهت حفظ دمای مطلوب بدن تحت تاثیر قرار می گیرد.

در محدود دمای بحرانی حیوانات با رفتارهایی مانند: دنبال سرپناه گشتن برای فرار از باد یا کاهش دما و در پاسخ درازمدت رشد یک لایه از موهای ضخیم برای زمستان گذرانی است. با این حال برای دماهای پایین تر از دمای بحرانی، دام باید میزان سوخت و ساز خود را برای تامین حرارت مورد نیاز، افزایش دهد.

این امر موجب افزایش نیاز در جیره غذایی بویژه برای تامین انرژی می باشد.

 

 

دو پاسخ احتمالی گاوهای شیری به استرس سرمایی

💥افزایش مصرف خوراک با کیفیت بالا و در نتیجه حفظ وزن و تولید :

گاو سعی دارد با افزایش در مصرف خوراک الزامات انرژی خود را تامین کند و با توجه به ظرفیت محدود روده، گاو برای پاسخ به نیازهای انرژی خود نیاز دارد از خوراکهای پر غله استفاده کند.

که این امر موجب افزایش هزینه های خوراک و افزایش هزینه نگهداری گاو می شود و با این حال انتظار می رود که دام وزن بدن خود را حفظ کند. در حالت کلی به ازای هر یک درجه سانتی گراد کاهش دما نیاز به انرژی ۲% افزایش پیدا میکند.

💥گاو امکان افزایش مصرف و کیفیت خوراک ندارد و شروع می کند به از دست دادن وزن بدن:

اگر گاو خوراک اضافی و یا با کیفیت دریافت نمی کند برای پاسخگویی به نیاز انرژی از توده عضلانی بدن برای تو لید گرما استفاده خواهد کرد. گاوهایی که به هر طریق برای ثابت نگه داشتن دمای بدن انرژی مصرف می کنند در واقع از چربی های عایق استفاده می کنند که باعث می شود عایق چربی کمتر شده و بیشتر مستعد ابتلا به استرس سرما می شوند و حتی سریعتر دچار افت وزن می شوند.

 

مدیریت کاهش دما در گاو شیری

ما نمی توانیم آب و هوا را کنترل کنیم ولی می توانیم با اتخاذ تصمیمات مدیریتی مناسب و منطقی اثرات استرس سرمایی را در گاوها کاهش دهیم.
از عواملی که برروی استرس سرمایی تاثیر می گذارند علاوه بر درجه حرارت، رطوبت و سرعت باد می باشد. باد تاثیر بالاتری برروی تشدید استرس سرمایی در مقایسه با رطوبت بالا دارد. در رابطه با استرس سرمایی سن عامل موثری می باشد. به طوری که دام های مسن تر نسبت به دام های جوان تر دامنه تغییرات دمایی وسیع تری دارند.
استرس سرمایی سبب آسیب به سیستم تنظیم حرات بدن، باروری و کاهش تولید به همراه افزایش مصرف خوراک می شود.

💥از مهمترین نکات برای جلوگیری از بروز استرس سرمایی می توان به فراهم کردن یک مکان خشک و تمیز و به دور از وزش باد اشاره کرد.

 

💥 عوامل مدیریتی کلیدی برای کاهش اثرات استرس سرمایی

نظارت و بررسی شرایط آب و هوایی:

نظارت درجه حرارت و افزایش غذادهی در پاسخ به آب و هوای سرد

حفاظت از حیوانات در برابر باد:

باد به وضوح موجب کاهش درجه حرارت موثر می شود که موجب افزایش استرش سرمایی در حیوان می شود.

فراهم نمودن بستر مناسب:

بستر خشک و به میزان کافی به طور قابل توجهی موجب افزایش توانایی گاوها در مواجهه با استرس سرمایی می شود.

خشک و تمیز نگه داشتن گاوها

تامین خوراک اضافی:

به صورت علوفه و مواد دانه ای و در صورت استفاده از خوراک مرطوب مطوئن شود که آن ها یخ نزده باشند.

فراهم کردن آب:

اطمینان حاصل شود که برای تمام زمان ها آب کافی در اختیار گاو قرار داشته باشد. محدود شدن آب موجب کاهش مصرف خوراک می شود که این بویژه در گاوهایی که نیاز به انرژی بیشتری برای تامین احتیاجات خود دارند مشکلات بیشتری ایجاد می کند. البته آب یخ زده و خیلی سرد هم موجب محدود کردن و کاهش مصرف آب می شود.

 

کلمات کلیدی : گاو – گاوشیریمدیریتکاهش دمااسترس سرمایی دامدرجه حرارت عادیدمای بهینهواکنش گاو به استرس سرماییمدیریت کاهش دماعوامل کلیدی برای کاهش استرس سرمایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *