ده توصیه کارآمد در پرورش گوساله

 

Image result for عکس در مورد پرورش گوساله

 

در مقاله ذیل به ده نکته کلیدی در خصوص مدیریت و کنترل دامداری اشاره شده است.
به همراه افزایش قیمت هزینه های پرورش گاو شیری ( تغذیه، کارگری، تاسیسات و …) به کارگیری مشاوره از کارشناسان و استفاده بیشتر از علوم روز و روش های اثبات شده برای افزایش بهره وری امری ضروری تلقی می گردد.

پرورش دهندگان گوساله مسئول آینده گله شیری یعنی نسل آینده گاوهای دوشا هستند. به حداقل رسانی مرگ و میر و ضررهای ناشی از بیماری ها در گوساله ها میتواند باعث صرفه جویی مالی به ازای هر تلیسه جایگزین شود .

 

۱- آماده سازی گاو:

سلامت گوساله قبل از اینکه متولد شود باید در نظر گرفته شود. با اطمینان از نمره وضعیت بدنی مناسب گاو در دوره انتقال، میزان تنش های وارد بر او را کاهش دهید. از شلوغی بیش از حد جایگاه زایش اجتناب کنید. هر گاو باید حداقل ۱۶٫۲ تا ۱۸٫۶ متر مربع فضا برای زایش در اختیار داشته باشد. سامانه ایمنی بدن گاو باید با واکسن های مناسب افزایش یابد زیرا او این ایمنی را از طریق آغوز به گوساله منتقل می کند.

۲- فراهم کردن منطقه زایش تمیز:

برای به حداقل رسانی شیوع بیماری و گسترش عوامل بیماریزا هر گاو باید در یک زایشگاه جداگانه که با کاه های تمیز پوشانده شده زایمان کرده و نگه داشته شود. گوساله را به سرعت از مادرش جدا کنید تا از بیماری هایی که از راه مدفوع و مکیدن پستان مادر، شکم، پاها یا سرپستانک ها یا از طریق آغوز آلوده به خون یا مدفوع منتقل می شود جلوگیری نمود.

۳- تنها در هنگام نیاز به زایش کمک کنید :

کمک رسانی شما نباید بر اساس زمان، بلکه باید بر اساس علائم باشد:
_ مشاهده انقباضات
_ مشاهده واکنش های زبانی گوساله (زبان باید به رنگ صورتی به هنگامی که گاو انقباض ندارد تا تیره به هنگامی که انقباض دارد باشد).
_ مشاهده خون. اگر می خواهید به زایش کمک کنید، کلیه وسایل (شامل دست هم می شود) باید ضد عفونی شده باشند، حداقل فشار به همراه انقباضات زایمانی وارد شود و از روان سازها استفاده گردد.

۴- کامل کردن فرآیند زایمان گوساله:

در صورت نیاز تنفس را با استفاده از رسپیریتور یا یک تکه کاه تمیز یا پاشیدن آب خنک به صورت گوساله تحریک کنید. به گوساله کمک کنید تا بایستد و او را از مادرش جدا کنید تا از بیماری هایی که می تواند از طریق کود منتقل شود پیش گیری گردد. نهایتا اینکه سلامت کلی گوساله را کنترل کنید و بند ناف او را بلافاصله بعد از تولد در محلول ۷ درصد ید (نه محلول غوطه وری سرپستانک) غوطه ور سازید. در صورت در دسترس نبودن محلول ید از محلول دو درصد کلر هگزیدین برای غوطه وری ناف استفاده کنید.

Image result for عکس در مورد پرورش گوساله
۵- پی گیری خوراندن اغوز بلافاصله بعد از تولد:

جایگزین آغوز یا آغوز منجمد از گاوهای مسن تر را در صورت عدم مبتلا بودن به بیماری یون به گوساله بخورانید. از آغوز سنج استفاده کنید تا از خوراندن آغوزهای کم کیفیت پیش گیری شود. از خوراندن آغوزهای دوشیده شده قبل از زایش یا آغوزهای آلوده به ورم پستان یا خون و آغوزهای ذخیره شده در دمای اتاق و از مخلوط کردن آغوزها اجتناب کنید.
۶- آماده شدن برای خوراندن ۲۴ ساعته آغوز، ۷ روز هفته، ۳۶۵ روز سال:
از دستکش، سطل، بطری و آغوزخوران تمیز استفاده کنید. یک تا سه ساعت بعد از تولد ۲٫۸ تا ۳٫۷ کیلوگرم آغوز به گوساله بخورانید و سپس ۱۰ تا ۱۲ ساعت بعد ۱٫۸ کیلوگرم دیگر به گوساله بخورانید. مهمترین چیز در خوراندن آغوز زمان می باشد. گوساله ها هر یک ساعت بعد از تولد ۵ درصد از جذب پذیری (ایمنوگلوبین ها) را از دست می دهند و ۲۴ ساعت بعد از تولد این قابلیت جذب به صفر درصد می رسد. بهترین زمان خوراندن آغوز صفر تا ۴ ساعت بعد از تولد می باشد.

Image result for عکس در مورد پرورش گوساله
۷- تحت نظر گرفتن گوساله جهت تشخیص سریع علائم بیماری های احتمالی.

استفاده از کنترل چشمی: به بررسی علائم، گوش ها، درخشش چشم ها، رطوبت دماغ و چگونگی تنفس گوساله بپردازید. اگر متوجه شدید که گوساله به هنگام بلند شدن بدن خود را می کشد و به هنگام ایستادن ثابت باقی می ماند و یا با شدت غذا می خورد یا مک می زند، به بررسی موضوع بپردازید.
استفاده از دماغ: آیا بوی شدید آمونیاک در هوا وجود دارد؟
استفاده از گوش: آیا گوساله ها آرام و مشغول خوراک خوردن هستند؟ ایا هیچگونه سرفه ای وجود دارد؟

۸- وسایل و تجهیزات تمیز. ضد عفونی برای شکستن چرخه بیماری ها یک الزام است:

مطمئن شوید که هر ماده آلی قبل از استفاده برای ضدعفونی و صابونی کردن، آبشویی شده است. از محلول ضد عفونی صحیح استفاده کنید.

۹- تامین مداوم ماده خوراکی با بهترین کیفیت در دسترس گوساله:

گوساله ها همواره باید آب و استارتر تازه در دسترس داشته باشند زیرا به توسعه شکمبه انها کمک می کند. به خاطر داشته باشید که گوساله ها تا قبل از توسعه شکمبه تک معده ای هستند. وظیفه شما است که از طریق خوراندن آب و استارتر، گوساله را به سمت نشخوار کردن حرکت دهید.

Image result for عکس در مورد تغذیه گوساله
۱۰- اجتناب از شلوغی بیش از اندازه گوساله ها در بهاربند:

برای شکستن چرخه بیماری، جایگاه های گوساله نیاز به آیش دارد. جایگاه هایی که به خوبی بستر ریزی شده اند و دارای مکان مناسبی هستند برای جای دادن گوساله ها مناسب هستند. این جایگاه های متحرک (هچ) بعد از رفتن گوساله به جایگاه های اجتماعی به آسانی تمیز و جا به جا می شوند.
بعضی از این جایگاه های متحرک گوساله برای تهویه خوب و جا به جایی مناسب طراحی شده اند. تهویه مناسب در یک جایگاه بسته مانند بهاربند گوساله ها یا گلخانه ها بسیار سخت است. معمولا شیوع اسهال و بیماری های تنفسی هنگامی که گوساله ها در جایگاه های بسته هستند بیشتر می باشد. اگر از جایگاه های متحرک استفاده نمی کنید، از سامانه هایی استفاده کنید که همگی با هم وارد و با هم خارج می شوند و یا از روشی استفاده کنید که همواره نیمی از جایگاه ها خالی باشد. در صورت شیوع بیماری یا تراکم زیاد باید دارای یک برنامه فوری و ضروری باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *