مضرات مگس ها و نحوه مبارزه با آن

 

ز آنجایی که مگس یکی از مهمترین عوامل انتقال بیماری‌های عفونی به بدن دام و انسان‌ها است، عدم رعایت بهداشت و حذف آنها می‌تواند موجب شیوع یک بیماری خطرناک شود و ضررهای بسیاری به دامدار برساند.

مضرات مگس‌ها در دامداری

 

🔴 مگس ها مهمانان ناخوانده گاوداری

آغاز فصل گرما با هجوم و تکثیر انواع مگس‌ها و حشرات همراه است. خسارت حاصل از آسیب‌های مگس در امریکا، بالغ بر ۲ بیلیون دلار! برآورد شده است.
مگس‌ها می‌توانند تا ۲۵% افت در افزایش وزن پرواربندی و ۱۵% افت تولید شیر را بطور غیرمستقیم باعث شوند و همچنین نقش بسزایی در انتقال بیماری‌های ویروسی و باکتری‌ها دارند.

از آنجایی که مگس یکی از مهمترین عوامل انتقال بیماری‌های عفونی به بدن دام و انسان‌ها است، عدم رعایت بهداشت و حذف آنها می‌تواند موجب شیوع یک بیماری خطرناک شود و ضررهای بسیاری به دامدار برساند.

وجود تعداد زیادی مگس در دامداری‌ها امکان انتقال عفونت به دام‌های بالغ و جوان را به شدت افزایش می‌دهد و از طرفی موجب سلب آرامش از دام‌ها می‌شود. استرس در دام‌ها تاثیرات مخربی بر روند رشد آنان داشته و میزان شیردهی را کاهش می‌دهد به طوری که ۵ تا ده درصد از میزان تولید شیر دام‌ها خواهد کاست.

بنابراین مبارزه با مگس‌ها و لزوم کاهش تعداد آنها در دامداری‌ها مساله‌ای مهم برای حفظ سلامتی دام‌هاست. بی‌توجهی به این عامل مهم احتمال انتقال بیماری‌های مشترک و عفونی بین دام و انسان را افزایش می‌دهد. به طورکلی هر گاوداری و دامداری صنعتی باید پروسه‌ای مشخص برای مبارزه با افزایش تعداد جمعیت مگس‌ها داشته باشد تا از ضررهای اقتصادی هنگفت جلوگیری کند.

 

Related image

اثرات و مضرات مگس ها

✔️کاهش مصرف خوراک و کاهش تولید شیر
✔️انتقال بیماری‌ها بخصوص اسهال، عفونت چشم، ورم پستان و بیماری‌های تنفسی
✔️سلب آسایش دام بدلیل نیش زدن، ایستادن بیش از حد، ناراحتی‌های مرتبط با تخریب سم
✔️کاهش کیفیت شیر(ورود در دستگاهها و ظرفهای شیر دوشی و متعاقبا” آلودگی شیر و بالا رفتن تعداد میکروبی شیر)
✔️هزینه‌های بالای سم پاشی، مقاومت مگس و آلودگی محیط زیست
✔️کاهش عملکرد پرسنل دامداری بدلیل مزاحمت مگس
✔️ایجاد استرس در گاوهای بالغ (گاوها برای دور کردن مگسها اقدام به لگد زدن ، حرکات شدید دم و عضلات پوست ، تجمع در یک نقطه و پاشیدن مواد غذایی روی پشت خود میکنند که مورد اخیر می تواند تبدیل به یک عادت در تمام طول سال شود.

مگسها در شیردوشی بیشترین مشکل را برای گاوها ایجاد می کنند.شیردوشی گاوهای ناآرام که باتکانهای شدید دم سعی در دور کردن مگسها می کنند بسیار مشکل و خسته کننده است.)

Related image

نحوه مبارزه با مگس‌ها در دامداری

سم‌پاشی کردن جایگاه پرورش دام‌ها، بهترین روش برای مبارزه با افزایش تعداد جمعیت مگس‌هاست.

برای این کار از سموم مختلفی استفاده می‌شود که در این میان سموم سایپرمترین پرکاربردترین سم‌ها برای این کار است. برای نتیجه گرفتن از این روش سمپاشی کردن باید در چند نوبت انجام شود.

سموم سایپرمترین مستقیماً بر روی حشرات اثر گذاشته و آنها را ازبین می‌برند. عملیات سمپاشی باید شب هنگام صورت گیرد زیرا مگس‌ها در شب تجمع پیدا می‌کنند. در این هنگام حشرات را بیشتر می‌توانید در زیر سقف‌ها و روی پاهای دام‌ها پیدا کنید.

سمپاشی باید در بخش‌های مختلف جایگاه پرورش اعم از روی آخورها، انبارهای علوفه و اطراف سیلوهای علوفه انجام شود. هنگام سمپاشی دقت لازم را داشته باشید و نگذارید سم وارد آب و خوراک دام‌ها شود زیرا دام‌ها در صورت خوردن این سم ممکن است تلف شوند. سم پس از ورود به بدن دام به کبد رفته و در نتیجه شیر این دام‌ها را نیز مسموم می‌کند.

بیشتر بدانیم:

اقدامات مديريتی در رابطه با كنترل بو در جايگاه‌های دامی بسته

رفع مشکلات بهداشتی پرورش دام با مصرف خوراک صنعتی

اصول کلی بهداشت در دامداری‌ها

ضد عفونی و سمپاشی دامداری

Related image

نحوه سم پاشی دامداری

برای استفاده از سموم باید آنها را به صورت خمیری در محل‌های تجمع مگس‌ها قرار دهید. این کار باید روزانه و پشت سر هم انجام شود تا تاثیرگذار باشد.  بهتر است در مراحل بعد مگس‌های مرده را از محل تجمع جدا کنید و دوباره در محل مورد نظر سم بگذارید. مگس‌های آلوده را می‌توانید در اطراف آخورها و سطل‌ها پیدا کنید.

این نوع روش سمپاشی یکی از روش‌های مبارزه با بیماری در دامداری‌هاست که از نظر اقتصادی کاملاً به صرفه بوده و به مرور زمان نیز حشرات نسبت به آن مقاوم نمی‌شوند. این کار تاثیر بسیار مثبتی بر سلامتی دام‌های شما خواهد داشت و با انجام آن به نتایج مثبتی زیادی دست پیدا می‌کنید مانند:

• کنترل جمعیت مگس‌ها که تاثیرات مطلوبی بر راحتی دام و افزایش طول عمر آنها داشته و از ضررهای اقتصادی احتمالی جلوگیری می‌کند.

• بهبود پتانسیل تولیدی در دام‌های زنده

• مبارزه آسان و اقتصادی با مگس‌ها (عدم نیاز به استفاده از ماشین آلات و نیروی انسانی زیاد)

• سود بیشتر با افزایش آمار فروش تلیسه و دام‌های دیگر

• حفظ سلامتی و بهداشت بهتر برای کارکنان و پرسنل دامداری

 

کلمات کلیدی : بیماریحشرات مضرگاوداریمگسمضرات مگسبیماریهای عفونیبیماریهای مشترکنحوه ی مبارزه با مگساقدامات مدیریتیبهداشتاصول کلی بهداشتمصرف خوراک صنعتی کنترل بوبهداشت دامداری سم پاشی دامداریضدعفونی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *