کچلی قارچی

یک عفونت پوستی مسری بین انسان و گاو است که بر سرعت رشد و پوست دام اثر می گذارد، البته با اقداماتی موثر می توان از آن جلوگیری کرد.

Related image

 

کچلی قارچی

یک بیماری پوستی است که معمولا از طریق ترایکوفایتون وروکوزوم، قارچی که اسپور تشکیل می دهد، ایجاد می شود.
حیواناتی که دچار این عفونت می شوند، معمولا ریزش مو به صورت دایره ای در آنها قابل مشاهده است و در محل ریزش، پوست کمی ضخیم، سخت، پوسته پوسته و طوسی رنگ می شود.

این نواحی معمولا شامل صورت، اطراف چشم و بالای شانه ها می شود. اگرچه، همه قسمت های بدن از جمله پستان نیز ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد و نواحی متاثر حتی وسیع تر شود.

بیماری کچلی یا قارچ گاو بر اثر رطوبت بالا و هوای گرم بیشتر می شود . چنانچه به دام تغذیه مناسب و ویتامین A بدهید و به قارچ ها هوا نرسد سریعا از بین می روند.

کچلی قارچی

آیا این بیماری بر عملکرد دام نیز تاثیرگذار است؟

به طور کلی، اثر آن بر عملکرد دام بسیار کم است، اگرچه نواحی تحت تاثیر خارش دارند و مادامی که حیوان از این عفونت آزار می بیند، چیزی نمی خورد و از این رو بر عملکرد دام تاثیرگذار خواهد بود و به پوست آسیب بیشتری وارد می کند.

همچنین وجود زخم های بسیار در نتیجه کچلی قارچی در میان گاوها اغلب حاکی از وضعیت ضعیف آنها دارد.

Related image

Related image

آیا این بیماری بین گاوها مسری است؟

بله کچلی قارچی مسری است.

قارچ عامل، اسپورهایی تولید می کند که در صورت تماس مستقیم می تواند از یک حیوان به حیوان دیگر گسترش یابد.

به همین دلیل است که به اطراف چشم ها، جایی که با نواحی مشترکی از حیوانات دیگر به هنگام غذا خوردن تماس دارد، معمولا سرایت می کند.

👈👈👈کچلی قارچی به انسان نیز واگیردار است و اغلب خودش را به صورت دایره های خشک و پوسته پوسته شده با حاشیه قرمز در نواحی که با لباس تماس دارند، نشان می دهد.

 

روش های پیشگیری از ابتلا به بیماری کچلی گاو

  1. جداسازی دام بیمار
  2. تغذیه مناسب دام بویژه افزون ویتامین A  به جیره غذایی
  3. جلوگیری از ورود دام های آلوده به بیماری به گله

Related image

این بیماری چگونه درمان می شود؟

درمان های موجود در خوراکی که سال های قبل در دسترس بود، دیگر وجود ندارند. شستشودهنده های کشنده قارچ که شامل ماده فعال انیل کونازول هستند و موارد مشابه دیگر در دسترس قرار دارند.

این شست و شودهنده ها فقط در محلی که استعمال می شوند، اثرگذار هستند و بیماری اغلب به نواحی درمان نشده پوست گسترش می یابد، بنابراین درمان از شواهد امر پیداست که چنین درمانی تاثیری ندارد.

عفونت کچلی قارچی به دلیل رشد ایمنی طبیعی و با در معرض UV خورشید قرار گرفتن، به خصوص در مواردی که شدت آن کمتر است، اغلب بهبود می یابد و نیازی به درمان ندارد.

 

کلمات کلیدی : گاوگاوشیریدامبیماریبیماری قارچیکچلی قارچیعفونتعفونت پوستیبیماری پوستیبیماری مسریروش های پیشگیری  – درمان بیماری کچلی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *