بیماری تب مالت

✔️تب مالت جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوده که عامل بروز آن باکتری به نام بروسلا است.بیماری تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌گردد. باکتری بروسلا که ایجاد کننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد.

✔️این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.
✔️این بیماری از راه‌هایی مانند مصرف لبنیات آلوده، اسنتشاق و یا تماس مستقیم منتقل می‌شود .

تب مالت می‌تواند از حیوان به انسان منتقل شود و نکته خوب این است که از انسان به انسان منتقل نمی‌شود؛ این باکتری وقتی وارد بدن شود روی اعضای مختلف مثل خون، غدد لنفاوی، کبد و طحال اثر می‌گذارد که به ۲ شکل حاد و مزمن خود را نشان می‌دهد و مورد مزمن آن اهمیتی زیاد دارد و مدت‌ها در بدن مانده و اثرات جانبی خواهد داشت.

Related imageRelated image
باکتری می‌تواند از راه‌های زیر وارد بدن انسان شود:

از طریق بریدگی یا خراش در پوست
تنفس در هوای آلوده تنفس (به ندرت از طریق باکتری وارد بدن می‌شود)
خوردن یا نوشیدن چیزهایی که با این باکتری‌ها آلوده شده‌اند مانند شیر غیر پاستوریزه یا گوشتی که کم پخته شده باشد.

Related image

دوره نهفتگی این بیماری می‌تواند از ۲ هفته، ۲ ماه و یا حتی بیشتر باشد

این بیماری در مردان ۳۰ تا ۶۰ ساله شیوع دارد چرا که تماسشان با حیوانات بیشتر است؛ مصرف شیر، محصولات لبنی مثل پنیر، کره، خامه یا محصولات گوشتی می‌تواند به سرایت باکتری بیماری به انسان منجر شود.

در افرادی که دچار کم خونی شدید هستند یا به دلایلی جراحی معده داشتند امکان ابتلا به بیماری بالاتر است چرا که اسید معده کمتر ترشح می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد؛ این بیماری در افرادی که در تماس با حیوانات هستند مثل دامپزشک، قصاب، کشاورز و دامدار شایع است.

Related image

علائم تب مالت

می‌تواند هر زمانی از چند روز تا چند ماه پس از ابتلا به عفونت بروز نماید. علائم و نشانه‌ها مشابه آنفولانزا بوده و عبارتست از:

• تب
• لرز
• تعریق
• ضعف
• خستگی
• درد کمر، مفاصل و عضلات
• سردرد

اگر باکتری نسبت به درمان جواب ندهد به معلولیت منجر خواهد شد و فرد دچار عفونت مغزی، کبدی، استخوانی و قلبی می‌شود؛ به همین دلیل پزشکان به افرادی که دچار تب مالت شده‌اند توصیه می‌کنند هر ۲ سال یک بار پس از درمان  آزمایش دهند.

به‌طور معمول افرادی که دچار تب مالت هستند آستانه تحریک پذیریشان پایین است و با کوچکترین موردی تحریک می‌شوند؛ مسئله دام آلوده شیر و محصولات دامی مثل گوشت آلوده، پنیر، کره و خامه اگر پاستوریزه نباشد نمی‌تواند فرد را آلوده کند به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که در تماس با حیوانات هستند مسائل حفاظتی مثل محافظت از چشم و پیش بند باید استفاده کنند تا احتمال تماس کمتر شود.

دام‌ها را باید واکسیناسیون کرد، واکسیناسیون دام‌ها مهم است و می‌تواند تا هفت سال حیوان را نسبت به تب مالت محافظت کند، همچنین باید به افرادی که در ارتباط با حیوانات هستند آموزش دهیم.

 

Related image

💥👈راه‌های پیشگیری از تب مالت

✔️برای پیشگیری کسانی که با گوشت و پوست حیوان در تماس هستند، لازم است از عینک و دستکش استفاده کنند تا ترشحات حیوان آلوده به مخاط چشم و تنفس آن‌ها منتقل نشود.
✔️شیوه دیگر پیشگیری از تب مالت، این است که از مصرف پنیر تازه خودداری شود. پنیر باید ۹۰ روز در آب نمک بماند و سپس مصرف شود. شیر نیز باید حتما پس از جوشاندن میل شود.
✔️مؤثرترین راه پیشگیری از بیماری استفاده از محصولات لبنی پاستوریزه است، زیرا میکروب با جوشاندن شیر از بین می‌رود. همچنین بیاد داشته باشید فریز کردن مواد غذایی این میکروب را نابود نمی‌کند.
✔️قابل ذکر است که علاوه بر این واکسیناسیون دام‌ها و کنترل بیماری در دام یک راه مؤثر دیگری برای کنترل این میکروب است.

تب مالت را چگونه درمان کنیم؟

مهم‌ترین درمان مسئله پایین آوردن تب بیمار است که اگر تب پایین نیاید فرد دچار تشنج خواهد شد و پاشویه یکی از بهترین کار‌ها برای پایین آوردن این نوع تب است، همچنین فرد باید استراحت کافی داشته باشد و همزمان با از آنتی بیوتیک مناسب استفاده کند که بیشتر درمان حدود سه هفته طول می‌کشد.

کورتیزول در درمان تب مالت بسیار مفید است، همچنین می‌تواند مسکن‌ها نیز استفاده کرد؛ رژیم غذایی در درمان تب مالت مهم است و افراد باید غذا‌های نرم مانند سوپ بخورند.

 

کلمات کلیدی : گاوگاو شیریبیماریشیرلبنیاتگوشت خامتب مالتعلائم تب مالتواکسیناسیونراه های پیشگیری تب مالتدرمان بیماری – درمان تب مالت 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *